초청강연

印度佛教对中国文化的影响

孙昌武 1
Author Information & Copyright
1天津 南開大学 敎授

© Copyright 2015 Institute for Buddhist Studies. This is an Open-Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.

Published Online: Apr 01, 2019

국문초록

印度佛教输入中国,不只是传播一种新的宗教,更是中国历史上第一次“西学东渐”的巨大潮流,是古代中国人历时千余年、大规模地对于外来文化的吸纳,是人类文化交流史上的壮举。佛教大幅度地改变了中国面貌,特别是中国的文化与文学艺术,更是受益匪浅。有一位外国学者总括说:“佛教是印度对中国的贡献。并且,这种贡献对接受国的宗教、哲学与艺术有着如此令人震惊并能导致大发展的效果,以至渗透到中国文化的整个结构。”1)? 陈寅恪有曾说:“……二千年来华夏民族所受儒家学说之影响,最深最巨者,实在制度法律公私生活之方面,而关于学说思想之方面,或转有不如佛道二教者。”(《馮友蘭中國哲學史下冊審查報告》,《金明 館叢稿二編》第251頁)概括说来,佛教给与中国的贡献和影响主要有以下六个大的方面。